Esports eli e-urheilu on noussut hurjaan suosioon viime vuosina siitäkin huolimatta vaikka jotkut eivät täysin ymmärrä miksi siitä puhutaan urheilulajina. Mukana on kuitenkin jo paljon pelaajia, jotka tähtäävät alan ammattilaisiksi ja erilaisia tapahtumia järjestetään useita joka vuosi. E-urheilusta on tullut niin suosittu, että siitä voidaan jopa tehdä bet eli lyödä vetoa aivan kuten mistä tahansa muustakin urheilulajista.
League of Legends on ollut pitkään yksi suosituimmista e-urheilun peleistä, mutta rinnalle on tullut monien muiden lisäksi Fortnite, joka on kasvattanut valtaisaa suosiota videopelinä. Mutta voiko Fortnitesta tulla e-urheilussa suurempi kuin League of Legends vuonna 2025? Siitä otetaan nyt tarkemmin selvää tässä artikkelissa.
E-urheilun suosio noussut valtavasti
E-urheilu on kokenut viime vuosikymmenen aikana huikean kehityksen, sillä alkuaikoina se oli vain rajatun harrastajajoukon toimintaa, jossa kilpailut olivat enemmän paikallisia. Tänä päivänä tilanne on kuitenkin aivan toisenlainen, sillä siitä on kasvanut maailmanlaajuinen ilmiö. Se kerää valtavasti katsojia ja tuottaa miljardeja dollareita myös tuloja.
Valikoimasta löytyy myös entistä enemmän pelejä aina strategiapeleistä toimintaan sekä urheilusimulaatioihin. Kilpailut ovat nousseet aivan uudelle tasolle ja ne ovat entistä suurempia tapahtumia. Sosiaalinen komponentti on yksi vahvimmista syistä e-urheilun suosiolle. Se yhdistää verkkopelien pelaajat huippupelaajiin aivan uudella tavalla. Turnauksien lisäksi sosiaalisuus näkyy erilaisilla sosiaalisen median alustoilla, kuten Twitch, YouTube ja Discord.
Monet yritykset ovat huomanneet e-urheilun myös loistavana investointikohteena. Vuosi 2024 on ollut hyvin tärkeä vuosi e-urheilulle, sillä alan uusimmaksi trendiksi on noussut mobiilipelaaminen. Tämän lisäksi tekoälyä on alettu hyödyntämään videopeleissä. Vuodesta 2025 ennustetaankin huikeaa mutta kiireistä vuotta.
League of Legends e-urheilun kulmakivenä
League of Legends on ollut kiistatta yksi e-urheilun suosituimmista peleistä ja yksi syy tähän on sen saavutettavuus. Se on yksi ensimmäisistä videopeleistä ilman hintalappua, joka on menestynyt huikealla tavalla. Monet pelaajat ovat alkaneet pelata peliä tai ainakin kiinnostuneet sen verran, että ovat kokeilleet sitä.
E-urheilun osalta taas maine on kasvanut pelin kilpailullisen luonteen takia. Pelissä voi olla viiden pelaajan joukkue, joka haluaa tähdätä korkeimmalle sijoitukselle strategian ja taitojen kokeessa. League of Legends on erittäin hyvä esimerkki hauskasta videopelistä, joka luo monille viihdyttävän kokemuksen ja se sopii loistavasti e-urheilun maailmaan.
Vaikka League of Legends onkin yksi vanhimmista peleistä, sen suosiolle ei näy loppua. Se on päivityksiensä ansiosta edelleen hyvin toimiva ja tuore kokonaisuus.
Fortnite vahvasti mukana e-urheilussa
E-urheilussa Esport Game of the Year-titteli on yksi halutuimmista tunnustuksista, mikä kuvastaa monille kilpailumenestyksen lisäksi yhteisön sitoutumista, kulttuurista vaikutusta sekä innovaatioita alalla. League of Legends ja Valorant ovat asettaneet riman korkealle, sillä ne ovat vuosi toisensa perään olleet suosituimpia e-urheilun pelejä.
Fortnite on ollut mukana e-urheilussa ja se on tänäkin päivän yksi maailman johtavista Battle Royale-peleistä. Pelin menestystä selittää innovatiivinen rakennusmekaniikka sekä pelin sisäiset tapahtumat, jotka muuttuvat jatkuvasti. Nämä yhdessä saavat pelin tuntumaan hyvinkin tuoreelta.
Moni uskookin, että niin kauan kuin Epic Games jatkaa innovaatisten luomusten parissa ja kasvattaa palkintopotteja, Fortnite pysyy vahvana e-urheilussa ja samalla Battle Royalen eturintamassa. Pelin haasteina kuitenkin on kilpailun eheyden pitäminen tasapainossa satunnaisen yleisön vaatimusten vuoksi.

Tutut nimet hallitsevat vuoden 2025 e-urheilua
Monilla e-urheilussa mukava olevilla peleillä on vahvuuksia, joilla ne pystyvät parantamaan suosiotaan. Jotkut ovat arvioineet, että Valorant saattaa hyvin todennäköisesti olla vuoden 2025 edelläkävijä mutta Counter-Strike 2 saattaa silti vielä yllättää.
On vaikea sanoa tässä vaiheessa voisiko Fortnite kasvaa e-urheilun suurimmaksi skeneksi ja mennä League of Legendsin ohi vuonna 2025. Varmaa kuitenkin on, että alan vakiintuneet jätit, League of Legends, Fortnite ja Valorant tulevat hallitsemaan e-urheilua myös vuonna 2025.